Leta i den här bloggen

onsdag, augusti 21

Rutiner

Ja igår va det dags för alla rutiner att flyta på..
Upp o hoppa, klä på sig, frukost och gång till skolan.. 
Första dagen för mellersta dotter med skolplikt, den äldsta som början 6:an. Ja ni läste helt rätt 6:an, ja det är helt sjukt.. Jag är inte så gammal, men tydligen är jag nog de iaf. Eller nja, jag va ju ung när jag fick henne så jag är ju inte så sjukt gammal. Ung mamma i sina bästa år helt enkelt, det är jag de.

Tillbaka till min mellersta dotter som va första dagen med skolplikt igår, vilket innebär första dagen i förskoleklassen. Ja, jag tycker det är toppen att de införde skolplikt redan i så låg ålder. Dem behöver verkligen rutiner, även om de ha föräldrar som är hemma eller jobbar oregelbundet. Rutiner behövs verkligen i dagens samhälle. 

Visst sen är ju rutiner i vardagen ett tycke o smak, från person till person, detta är bara vad jag tycker. För mig o mina barn är rutiner toppen. 

Min mini är hemma med mig de dagar jag är ledig nu fram till september, sen så får hon börja gå sina tre timmar på mina lediga dagar. Just för att hon behöver de sociala och leken. Jag tycker den är så viktig. Jag har gjort så med alla tre, att även om jag varit hemma så har jag lämnat de på allmän förskola. För att de just behöver det. Som sagt som jag skrev innan så är det från person till person vad man tycker om detta också. Men detta är vad jag tycker och vad mina barn behöver. 

Tänkvärt att man är inte sämre mamma/pappa bara för att man lämnar sina barn på förskolan om man själv är hemma och är ledig. Allmän förskola har alla barn rätt till som är 3-5 år. Så lite tänkvärt är det ändå. Även om man är hemma och är mammaledig/pappaledig så får syskon vara på förskolan. 

Idag blir det förskolan för miniplutt, tills pappan i huset hämtar henne efter hans jobb. Mellersta har både skola o fritids till pappa kommer, medans min äldsta skippar fritids och går hem i stället. Vardagen är igång, med lämning/hämtning på förskola/skola/fritids. Så skönt, det är bara att man själv ska komma igång med lite rutiner med sig själv, mer än hemmasysslorna.... Mer om mina mål och mina drömmar läser ni givetvis i min andra blogg -- > Mina Drömmar, länkad här bredvid. Kolla gärna den och följ med mig på mina resor jag gör med mig själv.

Ne nu får det vara nog om babbel för denna stund. 
Kanske återkommer med mera babbel senare.

Inga kommentarer: