Leta i den här bloggen

onsdag, augusti 26

Vården

Under denna sommar har jag sett en hel del notiser/artiklar som handlar om vården, undersköterskor och omsorgspersonal i alla dess former. Jag berundrar verkligen er som orkat gått till tidningen och försökt att få bort stämpeln som vårdpersonalen har idag. Varför ska vården ha ett sånt skitsnack rent ut sagt? Jag jobbar själv inom vården och har jag gjort i ett x antal år, visst att vissa dagar är jobbigare än andra men jag tycker verkligen om mitt jobb. Jag har lärt mig så mycket under dessa åren och tänk om jag inte hade börjat jobba inom vården då hade jag aldrig lärt mig dem sakerna. Jag kan av egen erfarenhet säga att omsorgspersonal/biträde/assistent ja yrket har många namn, det är inget torka skit jobb som vissa tror att man gör hela dagarna. det är verkligen inget slappojobb eller ingen hobby.. Det är som vilket jobb som helst. Du tar hand om personer som av olika anledningar inte klarar av att bo hemma längre. Jobbet inom vården är så mycket mer än vad de flesta tror. Är du på dålig humör exempelvis så märks det med en gång och de smittar av sig väldigt fort. Även tvärtom om du är glad så blir de flesta unt omkring också glada. Du gör så mycket som ingen annan ser. Från ett glatt litet godmorgon till ett sött sov gott. Dagarna är för de mesta fylda med fart, skratt kan även förekomma tårar om de händer nått tråkigt. Ni som tror att det är ett rent torka skit jobb borde verkligen få er en funderare och kanske testa på att jobba inom vården eller kanske bara gå brevid o se hur det verkligen är. Omsorgspersonalen har även ett väldigt stort ansvar, så som att medicin ska ges på rätt tid, frissan ska bokas, fotvård ska fixas, vårdcentralbesök ska fixas taxi till... ja listan kan göras väldigt lång... Jag känner att jag själv har vuxit en hel del som person sen jag började jobba som omsorgspersonal. Jag tycker att alla som jobbar inom vården gör ett helt underbart fantastiskt jobb. Stå upp för er, våga visa och våga säga vad ni jobbar med det är inget att skäms om. Utan omsorgspersonal hur skulle världen se ut då?????

Inga kommentarer: